utorok 10. októbra 2017

Cesta za Kung fu



Cesta bojovníka: Ako to celé začalo .....

„Bežte za svojim šťastím a vesmír vám otvorí dvere tam, kde boli predtým iba steny.“

-Joseph Campbell

Ako som sa dostal za jedným z najväčších Kung fu majstrov v Číne ?  Je to veľmi zaujímavý osobný príbeh osudu, šťastia, odvahy, vhodných podmienok, pevnej vôle, ale zároveň aj strachu, neistoty a obáv, ktoré pramenili z opustenia zóny komfortu a vstupu do neznáma.

Už odmalička som mal v sebe zakorenenú lásku k bojovým umeniam. Neviem vám povedať presne odkiaľ to pramení, pretože v živote nás ovplyvní všetko čo sme kedy videli, počuli, alebo zažili. Ako malý chlapec som sledoval seriál Strážcovia Vesmíru a seriál Kung fu: Legenda pokračuje. Mojim vzorom v detstve bol práve zelený strážca vesmíru Tommy Oliver, ktorého hral Jason David Frank.   Jason David Frank je držiteľom siedmeho stupňa čierneho pásu v Shotokan Karate, fialového pásu v Brazilskom Jiu-Jitsu a stupňa Ajarn v Thajskom boxe. Taktiež vytvoril svoj vlastný štýl Toso Kune Do, čo je mixom amerického Karate. Na strednej škole som sa začal venovať japonskému bojovému umeniu Ninjutsu. Bolo to úžasné, dokopy asi 4-ročné obdobie, na ktoré často spomínam a počas ktorého som sa veľa naučil. Behom vysokoškolského štúdia veterinárskeho lekárstva v Košiciach som začal na veľmi krátke obdobie (len pár tréningov) chodiť na Kickbox. Aj keď je tento bojový šport zaujímavý, najmä pre kopy, ktoré ma vždy bavili, je to v prvom rade šport a nie umenie. V porovnaní s pradávnym Kung fu, ktoré sa označuje aj ako „matka bojových umení“ je Kickbox mladučký šport, ktorý vznikol v USA ako forma full-contact Karate. Priznám sa, že pre Kickbox ma inšpiroval hlavne film Kickboxer 2, ktorý mal parádnu atmosféru, hlbšie poslanie a herec Sasha Mitchell, ktorý stvárnil hlavnú postavu je sám amatérskym majstrom kickboxu a vo filme vedel presne vystihnúť podstatu bojových umení, keď povedal: „Najnebezpečnejšou zbraňou vo vesmíre je sústredená myseľ. Vaša myseľ by mala byť ako tiché a pokojné jazero. Pokojná a uvoľnená .... Jedna divoká myšlienka je vlastne to isté, ako keď hodíte do toho tichého jazera veľký kameň. Nastane zmätok a sústredenie je preč. Tiež povedal: „Nebojte sa byť iní ako sú tí ostatní, pretože každý sme iní. Všetci máme svoj vlastný štýl. Preto sme vyvinuli rôzne formy bojových umení, ako Karate, Judo, Jiu-Jitsu, Kickbox... ale všetky tieto disciplíny majú jednu vec spoločnú, jediný cieľ:   Ovládanie ...všetko je ovládanie. Či ste zápasník, alebo tesár, právnik či bankár... čokoľvek robíte, vždy narazíte v živote na rovnaké prekážky. Život totiž so sebou nesie kopu prekážok a pokušení, ktoré sa budú snažiť prelomiť hladký povrch mysle. S ovládaním toto všetko hravo zvládnete. Kto ovláda svoje emócie, ovláda svoj život.“
Jason David Frank ako Tommy Oliver v Strážcoch Vesmíru z roku 1995. Vedľa už žijem svoj vlastný seriál bojovníka v meste Wudangshan :-) Kto by si bol pomyslel, že sa vydám dráhou svojich hrdinov z detstva.
Sasha Mitchell vo filme Kickboxer 2:The Road Back z roku 1991. Film niesol v sebe hlboké posolstvo o význame bojových umení a inšpiroval ma na ceste ďalej.

Cesta za Kung fu u mňa začala, keď moja mama našla v stodole v starej drevenej truhlici knihu z roku 1984 s názvom Changquan – Long Shadow Boxing. Je to inštruktážna kniha základných foriem Kung fu, štýlu Changquan (Long Fist), ktoré robil aj svetoznámy herec Jet Li. Vždy som sa chcel nejakú formu Kung fu naučiť a tak som si knihu nechal a začal som cvičiť Kung fu ako samouk. Na YouTube som našiel aj inštruktážne videá priamo ku týmto formám, pretože učenie sa pohybov z videa je vždy lepšie ako učenie sa z knihy. Uvedomil som si, ako náročné je sa naučiť čoby len tie najzákladnejšie formy Kung fu, lebo než skončí jeden pohyb, druhý už začína. Všetko vyžaduje ohromnú koncentráciu mysle a koordináciu tela. Štýl Changquan sa mi páčil, ale v podvedomí som vždy hľadal iný štýl. Prešiel som k učeniu sa štýlu orla z Shaolin Kung fu, neskôr som si kúpil inštruktážne DVD štýlu hada, ktorý pochádza z Emejských hôr v Číne.  Bodový zlom nastal jedného dňa, keď som hľadal svoj vysnívaný štýl na internete. Pozeral som seriál Kung fu Quest, v ktorom dvaja cvičenci bojových umení z Hong Kongu cestujú po Číne a objavujú rôzne druhy bojových umení. Ako prvú som videl epizódu s názvom Zen Combatant – Shaolin, kde cestovali k budhistickým mníchom učiť sa Shaolin Kung fu. Toto však nebol môj vysnený štýl. Všetko sa zmenilo, keď som videl epizódu Kung fu Quest: At the Apex of Wudang. Bolo to ako nájsť stratený poklad, ktorý som roky hľadal. O horách Wudang a o štýle Wudang Kung fu som dovtedy nič nevedel. Avšak vedel som o knihe Tao te ťing, ktorú sme mali doma. Malá knižočka v koženej väzbe, ktorú som si prvýkrát prečítal, keď som mal asi 15 rokov a ihneď som v nej spoznal tú najhlbšiu múdrosť pod slnkom. V epizóde o Wudang Kung fu som nielenže našiel svoj vysnívaný štýl, ale zároveň som zistil, že ho cvičia taoistickí mnísi a že všetky koncepty vychádzajú priamo z Tao te ťing.  Neviem vôbec opísať odkiaľ sa u mňa v podvedomí zobralo to, že hľadám práve Wudang Kung fu. Možno, že to pramení z minulých životov. V epizóde o Wudang Kung fu som videl tú najväčšiu školu Kung fu v meste Wudangshan, ktorú vedie Majster Yuan XiuGang. Vyzeral ako starobylý čínsky bojovník a bola v ňom vidieť dokonalá harmónia tela a mysle.
 
Majster Yuan XiuGang mi "sprostredkoval" úvod do Wudang Kung fu dokumentom Kung fu Quest

  Po dopozeraní som ostal štýlom Wudang Kung fu úplne očarený a začal som hľadať všetky dostupné informácie. Rýchlo som natrafil na stránku môjho majstra a keď som si prečítal, že vedie tradičnú malú školu ukrytú hlboko v horách Wudang, vedel som, že sa tam raz chcem dostať. Môj majster zároveň predával aj inštruktážne DVD foriem Wudang Kung fu, ktoré natočil najmä pre svojich amerických študentov, pretože každý rok cestuje učiť Wudang Kung fu do USA. Kúpil som si niektoré z jeho inštruktážnych DVD a začal som cvičiť. Bolo to neskutočne náročné a dalo by sa to prirovnať k učeniu sa znovu chodiť. Niekedy mi celé dni trvalo pochopiť, zapamätať si a zopakovať nejaký pohyb. Neskôr som si začal s majstrom mailovať a prosil ho nech mi dá nejaké rady ohľadom tréningov na vlastnú päsť. Majster bol veľmi ochotný a už z jeho písaných slov som vyčítal, že to je presne ten typ tradičného majstra Kung fu, ktorý aj na diaľku a mailom dokáže testovať charakter svojho potenciálneho budúceho žiaka a zistiť či mu stojí za to ho učiť. Poslal som mu zopár svojich videí, aby mi poradil. Asi po dvoch mesiacoch mi prišla odpoveď. Majster mi povedal, že hlavne musím stále cvičiť a že nemám silné korene a preto musím pracovať na budovaní základov. Odporučil mi robiť strečing a cvičiť hlboké a nízke postoje.
 
Častokrát som cvičil postoje a kopy len vo svojej izbe, nevediac, že sa tréning pretaví do reality v horách Wudang v Číne



V každom jednom maile som majstrovi poďakoval a napísal mu, že by som rád niekedy išiel do jeho školy Kung fu, ale že predtým musím najprv dokončiť univerzitu atď. Majster mi napísal, že som u neho vítaný a že môžem prísť. Raz som púšťal bratovi video ako cvičí majster s mečom a povedal mu o mojom pláne ísť niekedy do jeho školy v Číne. Brat aj rodičia boli celkom nadšení, ale vôbec neverili, že by som sa skutočne na takúto cestu vydal. Brali to iba ako taký môj sen a nereálnu myšlienku. Aby som bol úprimný, popravde som sám tomu moc neveril. Počas neskoršieho štúdia na SPU v Nitre, kde som prestúpil po 3 rokoch z veteríny som mal v hlave okrem úspešného ukončenia štúdia ďalší cieľ: Ako zrealizovať cestu do Číny za majstrom. V poslednom ročníku inžinierskeho stupňa som sa prihlásil na lekcie čínskeho jazyka. Vedel som, že na SPU organizujú každý rok letnú školu v Číne a že to môže byť dobrý spôsob, akým sa dá do Číny dostať. Zároveň som chcel mať aspoň základy čínskeho jazyka, ktoré by mi pomohli sa v tejto krajine lepšie orientovať. Potom prišla radostná správa, ktorá hovorila, že aj tohto roku je pre študentov čínštiny pripravená letná škola na 13 dní v meste Tianjin, čo je susedné veľkomesto Pekingu. Ihneď som prejavil záujem. Letná škola bola v dátume od 10 júla do 23 júla 2017, čiže už po mojich promóciách. Majster mal otvárať svoju novú školu až od 1. septembra, ale ja som mu napísal či by som nemohol prísť už 23 júla. Majster mi napísal, že môžem prísť aj keď škola ešte vôbec nie je hotová a že budem okrem cvičenia Kung fu pomáhať s fyzickou prácou. Vedel som, že toto je tá skutočná a tradičná škola Wudang Kung fu. Potom nastalo veľké vybavovanie víz, kupovanie leteniek a všetkých potrebných vecí. Obrovskou cťou bol pre mňa fakt, že si ma majster vybral a dovolil mi za ním prísť, aj keď ešte jeho škola nebola pripravená pre nových študentov. Keď bolo všetko vybavené a už som len čakal posledný týždeň na odlet, občas mi doplo kam sa to chystám a priznám sa, že som mal obavy aj strach. Zároveň som vedel, že teraz je ten správny čas ísť za svojim snom a že musím nabrať odvahu. Pretože ako povedal Bear Grylls: „Odvaha neznamená absenciu strachu, ale znamená mať ten strach a aj napriek tomu ísť do toho.“
Nemám ani najmenších pochýb, že moja cesta za Wudang Kung fu bola záležitosťou osudu, zaujímavej súhry náhod, no hlave odhodlania a jednania. Ak nemáte vôľu a chuť konať, tak sa nikdy nič nezmení. Mne táto skúsenosť zmenila život k lepšiemu. Dôležitá je práve cesta, nie cieľ. 
 Ešte pred cestou do Číny som sa objavil v kompilácií videí herca Tonyho Jaa, ktoré mu poslali fanúšikovia z celého sveta. Tony Jaa je momentálne asi najväčšia filmová hviezda bojových umení. Okrem filmov z thajskej produkcie ako Ong-Bak, Tom-Yum-Gong (The Protector), Tony Jaa už prenikol aj do Hollywoodu, keď si zahral vo filmoch Rýchlo a Zbesilo 7, alebo xXx 3. Tony Jaa je taktiež mojim veľkým vzorom a potešilo ma a inšpirovalo, že si vybral aj moje video. Každému sa nám aj v krátkosti prihovoril, čo bolo fakt cool :-) (výstrižok z videa môžete prehrať vyššie) "Move, Filip" -Tony Jaa

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára