piatok 27. októbra 2017

Hmyz v Číne


🦋🐛🐜 Planéta hmyzu 🐝🕷

Ľudia nevládnu našej planéte. Vládne jej hmyz, najpočetnejšia trieda kmeňu článkonožcov. Milióny druhov hmyzu udržujú krehkú rovnováhu života. Bez nich by život ako taký ani na Zemi nemohol existovať. Celková biomasa ľudskej populácie prevyšuje 400 miliónov ton. Hmyzia biomasa je udávaná v miliardách ton. Keby vraj odvážili všetky mravce na Zemi, tak by vážili toľko ako všetci ľudia. Momentálne na Zemi žije okolo 7,6 miliardy ľudí. Pre porovnanie, populácia hmyzu sa odhaduje na 10 kvintiliónov jedincov, t.j. 10,000,000,000,000,000,000.  Ich malá veľkosť, schopnosť lietať, metamorfóza a parazitické správanie im umožnili rozšíriť sa do všetkých kútov nášho sveta.
Občas cikády zavítali aj do kuchyne
 V Číne som poznal skutočnú silu hmyzu. V Čínskom múzeu hmyzu v Chengdu tohto roku rozmnožili najväčšieho chrobáka na svete. Má dĺžku 64 cm a vyzerá ako konár. Objavili ho v pralese v roku 2014 v regióne Guangxi na juhu Číny.

Entomológ Zhao Li drží na konári najväčší druh hmyzu na svete - Chinese gigantic stick insect

 O tom, že v Číne naozaj dorastá hmyz do obrovských rozmerov som sa presvedčil aj v horách Wudang. Obrovské cikády vydávali zvuk ako desiatky píliacich cirkulárok. Cikády sú najhlučnejším hmyzom na Zemi. Dokážu vydávať zvuky o sile 120 decibelov. To je hlučnejšie ako rockový koncert. Cikády sú v čínskej mytológii symbolom znovuzrodenia a premeny. Dokonca existujú aj periodické cikády, ktoré majú 13 alebo 17 ročný životný cyklus. Po vyliahnutí sa nymfy zahrabú do zeme, kde žijú 13 až 17 rokov. Potom sa vyhrabú a vylezú na strom, kde sa premenia na dospelé jedince.

 Popri všade prítomných cikádach som v škole Kung fu videl lietať stovky obrovských motýľov. Boli čierne ako uhlie, veľké ako dlaň a občas som si ich pomýlil s netopiermi. Raz ma niečo trafilo do hlavy. Myslel som si, že to bol kameň, alebo golfová loptička, no bol to gigantický chrobák. Vážky tam boli veľké ako lietadlo z papiera a v kúpeľni mi často robili spoločnosť chlpaté stonožky, alebo tarantule. O komároch radšej ani nejdem nič písať, lebo tých tam boli tisícky a tie štípance som už po čase ani nevnímal. Modlivky som videl dennodenne. Keď sa nejaká ocitla v mojej izbe, tak som ju chytil a vyhodil z okna, to preto, aby ju mačiatka hneď nezožrali. Modlivka sa potom vrátila cez dvere do školy naspäť, ale to už jej let sledoval malý tiger. Modlivka pristála v Majstrovej izbe a mača hneď bežalo dovnútra. Po chvíli som počul chrumkanie, tak som sa išiel pozrieť do izby. Na zemi už ležali iba krídla a nohy. Tie mačatá sa skrátka živili aj hmyzom a očividne ich bavilo ho loviť.  Taká je príroda a viac som do toho nezasahoval. Pri modlivkách som často aj videl parazita, ktorý vyzeral ako votrelec z vesmíru. Volá sa Nematomorpha, tiež Horsehair Worm, pretože vyzerá ako vlas z konského chvosta. Na zemi sa vlnil ako nejaký mimozemšťan a telo mal tvrdé ako oceľový drôt. Strašidelné na ňom je to, že keď vojde do modlivky, tak dokáže ovládať jej myseľ aj telo ako bábkoherec a prinúti ju vyhľadať vodu a utopiť sa. Vo vode sa tento parazit ďalej rozmnožuje.  

Bez hmyzu by náš život nemohol existovať. Bez opeľovania by vymrela väčšina rastlín a rozmnožili by sa infekcie, lebo by nemal kto rozkladať mŕtvu organickú hmotu. Zahynuli by vtáky a zvieratá, ktoré sa hmyzom živia. Všetko je prepojené a všetko so všetkým súvisí, preto by sme sa mali naučiť rešpektovať a chrániť aj hmyz, lebo ten je pre nás existenčne dôležitý. 




Wudangský sršeň vzbudzoval automaticky rešpekt





Parazit "Votrelec" Nematomorpha, viď. video vyššie

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára