nedeľa 15. októbra 2017

Mesto Wudangshan


Wudangshan: Drahokam pod úpätím hôr Wudang

Pešia zóna večer a brány do YuXu Paláca v pozadí
 Wudangshan je malé mestečko v ktorom žije asi 60 000 obyvateľov. Je v tesnej blízkosti veľkomesta Shiyan a často sa označuje ako jeho súčasť Shiyan, Wudangshan. Mesto Wudangshan leží priamo pod úpätím hôr Wudang a je nimi obklopené. Keď sa chcete dostať do hôr, tak musíte prejsť hlavnou bránou, ktorá je v meste Wudangshan. Je to doslova rozprávkové mesto a vždy keď som v ňom bol som si pripadal ako vo sne. Všetko tam je akoby vystrihnuté z čínskych fantasy filmov o bojových umeniach. Dokonalá harmónia sa tu prejavuje vo všetkom. Je to mesto, ktoré stále žije. Obchodíky sa nachádzajú tesne vedľa seba a najčastejšie v nich predávajú parádne meče, luxusné čaje vypestované v horách Wudang, sochy žeriavov a rôzne iné tradičné suveníry. Skoro na každom rohu sa nachádzajú krajčírstva a obchody s Kung fu oblečením.

Jeden z najväčších obchodov s Kung fu oblečením - Wudang Xiuhua Daoyuan Clothes
 Tie obchody sú prekrásne samé o sebe a je zážitok len do nich vstúpiť. Vestu na Kung fu, nohavice aj tenisky som si kúpil v špecializovaných obchodoch. Nielenže tam kúpite tradičné konopno-ľanové oblečenie na Kung fu, ale zároveň vás hostia tým najlepším zeleným čajom a vy zažijete ten pravý čajový obrad.  Zaujímavú príhodu som zažil v jednom takom obchode, kde mi predavačka popri čajovom obrade stále hovorila, že by som mal piť horúcu vodu na zlepšenie zdravia. V Číne totiž ľudia pijú teplú vodu. Tá predavačka očividne sama cvičila Tai Chi a a poznala tradičnú čínsku medicínu.

Čajový obrad v obchode s Kung fu oblečením. Alex a Candace mi pomáhajú s mojou slabou čínštinou
 Mestečko Wudangshan žije prekrásnym nočným životom. Pešia zóna je večer celá osvetlená, vrátane starých palácov. Dokonca aj stromy sú osvetlené a menia farby. Raz svietia na červeno, zeleno, modro, žlto alebo fialovo. Keď som sa vrátil do Nitry som myslel, že tu zdochol pes a hneď som sa chcel do Wudangu vrátiť. V meste Wudangshan som bol veľmi veľa krát. Spal som v hoteli v blízkosti majstrovho bytu. Ráno sme išli na raňajky, ktoré vždy pozostávali z ryžovej kaše s rozmixovanou dyňou, parených buchiet baozi plnených zeleninou a toho najlepšieho sójového mlieka, aké som kedy pil. V Číne sa ľudia stravujú omnoho zdravšie ako u nás a to výborné jedlo mi tu chýba.  Pri ranných prechádzkach po meste som videl starú ženu, ako má vyloženú nohu do výšky hlavy pri rieke na stĺpe kamenného zábradlia a ešte viac som si uvedomil benefity strečingu a bojových umení. U nás ľudia v takom veku už chodia o paličkách a o nejakej pohybovej schopnosti sa nedá hovoriť. Proste v Číne vedia ako na to. Tai Chi môžete cvičiť v každom veku a obídu vás problémy s kĺbmi a podobne. 

YuXu palác (YuXu Gong)        
Dominantou mesta Wudangshan je YuXu palác postavený v roku 1412. Počas dynastie Ming, Cisár Yongle nariadil stavbu Zakázaného Mesta v Pekingu na severe a obrovský stavebný projekt v horách Wudang na juhu. Pôvodne YuXu palác zaberal rozlohu 5,25 miliónov metrov štvorcových a mal dokopy 2 200 chrámov a palácov. Podľa legendy, keď Veľký Cisár Zhenwu uspel v cvičení alchýmie v horách Wudang, šiel do neba a Nefritový Cisár ho uctil menom Yuxu Majster. Preto dal cisár meno palácu YuXu. 

YuXu Palác som mal v to poobedie len pre seba :-)

YuXu palác bol prvou mojou zastávkou v meste Wudangshan. Po obede u Majstra mi Majster povedal ako sa tam dostanem. Išiel som sám a hoci v ten deň bolo veľmi teplo, nevedel som sa dočkať kedy palác uvidím. Keď som dorazil do paláca, ostal som v šoku. Bol som totiž v celom paláci úplne sám a mal som ho celý pre seba. Neveril som tomu. Toto sú tie paradoxy Číny. V malej Nitre je nemožné nájsť si miesto iba pre seba, aj na Zobori vždy niekto je a v najľudnatejšej krajine sveta, kde žije už skoro 1,5 miliardy ľudí  som bol v nádhernom taoistickom rozprávkovom paláci úplne sám ! YuXu palác je harmonicky dokonalá stavba obklopená scenériou hôr Wudang. Oproti sebe sú dva kamenné altánky v ktorých sú obrovské korytnačky, resp. mláďatá drakov vytesané z jedného kusu kameňa. Na chrbte nesú kamennú dosku vážiacu vyše 100 ton. Na jednej doske je cisársky edikt a na druhej sú vytesané znaky, ktoré hovoria: „Doska postavená na cisársky príkaz pre taoistický chrám u veľkej hory najvyššej harmónie.“



Do paláca YuXu som sa ešte viac krát vrátil. Nikdy som tam už ale nebol úplne sám. Hemžilo sa to tam ľuďmi, pretože každý tam má prístup a palác zároveň slúži aj ako park na oddych. Je to fakt nádherné miesto. Z kamenného mostu som videl ako deti kŕmia stovky farebných Koi kaprov v rieke. YuXu Palác som navštívil aj večer, kedy bol krásne osvetlený. Kung fu majstri tam cvičili Kung fu a jedna mladá žena v pozadí v úplnej tme cvičila Tai Chi a mala z rádia pustenú tradičnú čínsku hudbu. Bolo to neuveriteľné. Také veci som videl iba vo filmoch.
P.S. V YuXu paláci neuvidíte ani najmenší kúsok papiera alebo nejakého odpadu na zemi. Všetko je v celom meste vždy upravené. Aj toto je veľkoleposť kultúrnej Číny a správna výchova !

Brány hôr Wudang
Keď sa chcete dostať hlavnou cestou do srdca hôr Wudang, musíte si kúpiť lístok na autobus u hlavnej brány. V okolí brány je vybudované akoby ďalšie harmonické a malebné turistické mestečko, kde sú samé obchody so suvenírmi, Kung fu oblečením, mečmi a wudangskými čajmi. Opäť je obrovský zážitok vidieť toto miesto.  
Aby som to zhrnul, mestečko Wudangshan je ako ten najcennejší drahokam z nefritu v srdci Číny. Je to centrum vnútorných štýlov Kung fu a centrum škôl Wudang Kung fu. Na každom rohu vidíte cedule s nápismi Wudang Traditional Kung fu Academy a podobne. Na raňajkách stretávate mladých čínskych žiakov Wudang Kung fu s tradičným taoistickým drdolom na hlave prepichnutým dračou sponkou.  V meste ľudia po večeroch hrajú na ulici karty, alebo sa len tak prechádzajú. Všade sú stánky s výborným jedlom, ovocím a krásne obchody. Všade ľudia cvičia Kung fu a Tai Chi. Nikto sa nikdy nikam neponáhľa a nežije materiálnym životom. Tuto vládne fyzické cvičenie Kung fu a kultivácia duchovna. 
Bojovníci Wudang Kung fu strážia brány do hôr Wudang


Zhang Sanfeng - zakladateľ vnútorných štýlov Kung fu a Tai Chi



Psík Panda
Dračie fontány pred vstupom do YuXu Paláca
Stromy hrajú večer všetkými farbami
Baozi, I love you
Ryžová kaša s dyňou, sójové mlieko a baozi vás ráno nakopnú do Kung fu výkonov
Osvetlená brána do YuXu Paláca

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára